Maia Stefana Oprea

Lining - installation performance - Architecture School of Strasbourg, France

LINING

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Lining - installation performance - Architecture School of Strasbourg, France

Lining – installation performance – Architecture School of Strasbourg, France

ENGLISH

“Lining” is a group work based mainly on one of my old projects, “Bucharest, Roadblock”, a journey in which I used transparent tape, pasting through public and private spaces as well. This time too, the tape is used to make a kind of drawing in space, a drawing that seeks light strokes or which allows light to be traced. 

We considered creating a flexible, ephemeral monument, as opposed to the historical space of the Aubette (a historical monument in Strasbourg, artistically, the Aubette housed one of the most ambitious programs carried out by the avant-garde of the 1920s, to the point that the most enthusiastic commentators call the building “The Sixtine Chapel of modern art”), but keeping the idea of repetition of geometric shapes. I thought of a rather strange connection with the presence of chairs and tables throughout the central aisle of the Cine-Dancing, leading to a cinema screen. This space, as well as that of the School of Architecture of Strasbourg where we presented our project, is radically different from any other conventional exhibition space or a contemporary white cube. It is precisely this difference that we wanted to interrogate, realising with economy of means an installation – using only the objects that were already in the space (that being: tables) and transparent tape. We then filmed the creation process of this installation until its dissapearance. The sound does not purport to be an illustration of the visual, but it demonstrates our thinking processes and documentation on the project in question, dialogues with artist David Diao which had as subjects very different concepts (time, erasure, the art market, money, etc..), as well as simply our good humour, a bit against the rigidity imposed by a space such as the Aubette.

The video of this performance was consequently shown in the same space of its realisation, without any trace of the installation being kept other than the “Lining” video. What interested me most was how the visitors could become co-present at this action within a sensitive area.

video exhibited in the National Architecture School of Strabsourg

video exhibited in the National Architecture School of Strabsourg

video exhibited in the National Architecture School of Strabsourg

video exhibited in the National Architecture School of Strabsourg

FRENCH

„Lining” est un travail de groupe basé principalement sur un de mes anciens projets, „Bucarest, Route Barrée”, un parcours dans lequel j’utilisais le scotch transparent, en le collant à travers des espaces publiques et privées également. Cette fois aussi, le scotch est employé pour en faire une sorte de dessin dans l’espace, un dessin qui cherche des traits de lumière ou bien qui permet à la lumière de se faire tracer.

 On a envisagé créer un monument flexible, éphémère, en opposition avec l’espace historique de l’Aubette (monument historique de Strasbourg, sur le plan artistique, l’Aubette abritait l’un des programmes les plus ambitieux réalisé par l’avant-garde des années 1920, au point que les commentateurs les plus enthousiastes qualifient ainsi le bâtiment de « chapelle Sixtine de l’art moderne »), mais en gardant l’idée de répétitions des formes géométriques. J’avais pensé plutôt une liaison avec la présence étrange des chaises et des tables tout au long de l’allée centrale du Cine-Dancing, menant à un écran de cinema. Cet espace, ainsi que celui de l’Ecole d’Architecture de Strasbourg où on a exposé nos projets, est radicalement différent de tout autre espace d’exposition classique ou d’un white cube contemporain. C’est précisément cette différence qu’on a voulu interroger, en réalisant avec économie de moyens une installation– utilisant uniquement les objets se trouvant déja dans l’espace (tables) et du scotch transparent. Ensuite, on a filmé le processus de la création de cette installation jusqu’a sa disparition. Le son ne se veut pas une illustration du visuel, mais il démontre notre processus de reflexion et de documentation sur le projet en cause,  des dialogues avec l’artiste David Diao qui ont eu comme sujets des concepts très divers (le temps, l’effacement, le marché de l’art, l’argent, etc.), ou bien juste notre bonne humeur, un peu contre la rigidité imposée par un espace tel que l’Aubette.

  La vidéo de cette performance a été ensuite montrée dans l’espace même de sa réalisation, sans qu’aucune trace n’en soit gardée autre que la vidéo „Lining”. Ce qui m’intéressait le plus c’était la façon dont les visiteurs pouvaient devenir co-présents à cette action dans un espace sensible.

                                                                                          Maia Ștefana Oprea, June 2014, Strasbourg

Author: maiastefana

Visual Artist portfolio: www.maiaoprea.ro/en available artworks: www.maia-fine-art.com blog:http://maiastefanaoprea.wodpress.com

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